Tarikh/ Hari : 25 April
2013(Khamis) Masa :
9.00-10.00 pagi
Kelas : 5
Bil. Pelajar : 14 orang
M/ Pel :
Bahasa Malaysia(SJKC)
Tema : Petikan“Anak
Rusa”
Tajuk : Apitan meN-...-i
Objektif : Pada akhir pengajaran,murid-murid dapat ;
1.membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul
2.menyenaraikan perkataan apitan meN-...-i berdasarkan
petikan
3.menjawab soalan berdasarkan apitan meN-...-i.
Hasil Pembelajaran :
5.2 Aras 1 (i) : Membaca bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
6.6 Aras 2 (i) : Membuat ramalan berdasarkan idea yang
berkaitan dengan cerita dan
isu yang diberi
Tatabahasa : Apitan meN-…-i
Pengetahuan Sedia Ada :Murid-murid telah membaca beberapa
buah petikan bahan sastera atau bukan sastera.
Konsep :Murid-murid dapat menghargai alam sekitar dengan
cara menjaga dan
memulihara alam sekitar.
Bahan : Buku Teks,
petikan,lembaran kerja dan kamus.
Nilai : Menjaga alam sekitar,menyayangi binatang dan
berhemah tinggi.
Kemahiran :Kemahiran Bernilai Tambah-menjana idea dan
menghubung kait
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
|
-Murid
memahami topik pengajaran yang akan dijalankan.
-Murid
membuat persediaan diri dan bahan yang akan digunakan dalam proses PnP
|
-Menjelaskan
topik pengajaran utama iaitu Tatabahasa:Apitan meN-...-i
-Menerangkan
objektif PnP
|
-Mendengar
syarahan dan penerangan guru
-Mengemukakan
soalan jika tidak memahami arahan/penerangan guru.
|
-Kaedah
Pengajaran:
Syarahan dan
soal jawab
Kemahiran:
Mendengar
dan berfikir secara kreatif dan kritis
|
Perkembangan:
Aktiviti 1
(20 minit)
Aktiviti 2
( 10 minit )
Aktiviti 3
( 20 minit )
|
-Meningkatkan
pengetahuan dan kefahaman murid terhadap konsep Apitan meN-...-i
-Mendedahkan
dan meningkatkan pengetahuan murid terhadap lima bentuk pecahan Apitan
meN-..-i
iaitu:me-..-i,
mem-...-i,
men-...-i,meng-...-i,menge-...-i.
-Meningkatkan
kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis dalam kalangan murid.
-Meningkatkan
Kefahaman
murid terhadap tatabahasa Apitan meN-..-i
-Meningkatkan
kemahiran kognitif murid
-Kefahaman
dan penguasaan murid terhadap topik Apitan
meN-...-i semakin meningkat.
-Meningkatkan
keyakinan murid.
|
-Meminta
murid (individu atau kumpulan)
membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
-Merumuskan
maksud tersurat/tersirat petikan yang dibaca.
-Penerangan
guru berkenaan dengan topik Apitan meN-...-i
-Guru
memberikan contoh perkataan Apitan meN-...-i:
Menemani,
Menjumpai,
Mendaki,
Menghampiri
dll.
-Mewujudkan
interaksi dua hala dengan murid untuk menarik perhatian murid dengan lebih
tinggi.
-Guru
memberikan lembaran kerja kepada murid
-Guru
mengarahkan murid menjawab lembaran kerja tersebut secara bersendirian.
-Guru
memantau altiviti yang dijalankan oleh murid.
-Guru
membincangkan jawapan bagi setiap soalan yang telah dijawab oleh murid.
-Guru
meminta murid membaca soalan dan memberikan jawapan mereka.
-Guru
memberi ulasan terhadap setiap jawapan murid.
-Guru
menilai tahap penguasaan murid terhadap topik Apitan meN-...-i.
|
-Mendengar
penerangan guru
-Membaca
petikan/cerita dengan sebutan dan intonasi yang betul(seperti arahan guru)
-Memberi
rumusan maksud tersurat/tersirat petikan sama ada secara perseorangan atau
berkumpulan.
-Menyenaraikan
perkataan Apitan meN-...-i yang terdapat dalam petikan dan merujuk kamus
untuk mencari makna :
Menemani,
Menjumpai,
Menghampiri.dll
-Mengajukan
soalan jika tidak memahami penerangan guru.
-Murid
menjawab setiap soalan berdasarkan lembaran kerja yang diedarkan.
-Murid
membaca soalan dan memberikan jawapan bagi soalan yang dibaca.
-Murid
mendengar penjelasan guru.
-Murid
menilai tahap penguasaan terhadap topik Apitan meN-...-i
|
-ABM :
Buku Teks,
petikan
(Anak
Rusa),kamus
-Kaedah
pengajaran:
Syarahan,bercerita
perbincangan,latih
tubi,sumbang saran dan soal jawab.
-Kemahiran:
KBKK,
Kemahiran
memberikan pendapat,kemahiran komunikasi dan kemahiran interpersonal.
-Kaedah
Pengajaran:
Latih tubi
-Kemahiran
Kognitif
-Kaedah
Pengajaran:
Simulasi dan
soal jawab
-Kemahiran:
Kognitif dan
komunikasi
|
Penutup
( 7 minit )
|
-Pengetahuan
pelajar terhadap konsep Apitan MeN-...-i telah dapat ditingkatkan ke tahap
yang memuaskan.
-Kemahiran
kognitif,psikomotor dan sosial juga meningkat.
|
-Rumusan
guru terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan.
-Nasihat
guru kepada murid untuk mengekalkan pengetahuan dan kemahiran mereka.
-Guru
menjalankan refleksi/pemurnian berdasarkan lembaran kerja.
|
-Murid
mendengar dan memahami setiap mesej yang disampaikan oleh guru.
-Murid
membuat pembetulan (lembaran kerja)bagi jawapan mereka yang tidak/kurang
tepat.
|
-Kaedah
Pengajaran:
Syarahan
-Kemahiran :
Mendengar
dan interpersonal.
|
Refleksi :
Majoriti murid
dapat mengikut aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Murid dapat membaca
petikan/cerita dengan intonasi yang betul.
Adanya
kerjasama dalam sesi perbincangan dan bercerita serta murid-murid dapat
mengeluarkan idea masing-masing.Objektif PnP tercapai.Sebagai
ganjaran/peneguhan,tepukan dan ucapan tahniah kepada murid yang memberikan
jawapan yang sesuai dalam sesi PnP.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 SJK(C)
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 SJK(C)
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tarikh/Hari : 03/05/2013
( Jumaat )
Masa :
9.10 – 9.50 pagi ( 40 minit )
Kelas :
Tahun 4
Bilangan Murid :
9 orang
Tajuk : Hargailah Kesihatan
Subtajuk : Dialog : “Aduh, Gatalnya
Kepala”
Hasil
Pembelajaran : 5.2 Aras 2 (i) :
Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera, iaitu
dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
6.1 Aras 1 (i) : Merujuk kamus untuk mencari
makna perkataan.
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pelajaran ini murid
dapat :
1.
Membaca lancar bahan sastera dan bukan
sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.
Menjawab soalan pemahaman bertumpu dan
bercapah berdasarkan dialog.
3.
Dengan merujuk kamus peribahasa, murid
dapat mencari maksud Simpulan Bahasa yang terdapat dalam dialog dan mengisi
tempat kosong dengan Simpulan Bahasa tersebut untuk melengkapkan ayat yang
diberikan oleh guru.
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah membaca bahan sastera
dan bukan sastera.
Alat Bantu Mengajar :
Gambar kutu, petikan/dialog “Keluarga Kutu”, buku teks, topeng kutu”,
kamus Simpulan
Bahasa, kad manila, pental pen dan lembaran kerja.
Pendekatan/Strategi : Berpusatkan guru, murid dan bahan.
Kaedah : Perbualan/dialog, latih tubi, penyoalan,
sumbang saran, pembentangan dan
perbincangan.
Nilai Murni : Menjaga kebersihan kepala.
KBKK : Mencirikan, menjana idea dan menghubungkait.
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran
|
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/Kaedah/ABM/
Nilai/KBKK
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
|
Set Induksi
( 3 minit )
|
Memperkenalkan kutu
kepala manusia
|
-Edarkan gambar kutu
-Bertanya;
i) Gambar apakah ini?
ii) Di mana ia tinggal?
|
-meneliti gambar
-Menjawab;
i) Ini gambar kutu.
ii) di kepala.
|
Strategi : Soaljawab
Kaedah : Berpusatkan bahan
ABM : Gambar kutu
Nilai : Menjaga kebersihan kepala
KBKK : Menjana idea, berkomunikasi
|
|
Perkembangan:
Langkah 1
( 15 minit )
|
Baca dialog :
“Keluarga Kutu”
( tiga orang sekumpulan)
|
-Meminta murid membaca dialog pada halaman 86 dalam buku
teks.
-Meminta tiga orang murid (dalam kumpulan) secara
bergilir-gilir tampil ke hadapan kelas.
-Membetulkan kesilapan sebutan/intonasi murid.
|
-Membaca secara senyap.
-Membaca kuat dialog dengan sebutan dan intonasi yang
betul di hadapan kelas.
-Mengenakan topeng ayah, ibu dan anak kutu.
-Murid lain mendengar dan menyemak teks/dialog.
|
Strategi : Membaca, Perbualan, latih tubi
Kaedah : Berpusatkan Murid
ABM : Buku Teks, Dialog, topeng kepala;kutu, papan tulis,
marker pen
Nilai : Berhemah tinggi
KBKK :
Mendengar, Menghubungkait.
|
|
Langkah 2
( 5 minit )
|
Bersoaljawab :
Soalan pemahaman bertumpu dan bercapah
( Guru menerima sebarang jawapan murid yang bersesuaian
dengan dialog)
|
-Menyoal murid berdasarkan soalan yang terdapat pada
halaman 86, iaitu soalan 1 & 2.
-Membina soalan lain yang berkaitan dengan dialog;
1. Bagaimana kita mengelak agar kepala tidak dihinggapi
kutu?
2. Cuci kepala dengan apa dan berapa kali?
|
-Bagi soalan 1 & 2, jawapan murid berdasarkan dialog.
-Manakala soalan yang seterusnya ;
1. Menjaga kebersihan kepala.
2. Guna syampu, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.
|
Strategi : Soaljawab, sumbangsaran
Kaedah : Berpusatkan
Guru dan Murid
ABM : AB M:Teks,Petikan;Dialog
Nilai : Keberanian, yakin, berdikari
KBKK : Menjana idea menghubungkait, interpersonal
|
|
Langkah 3
( 14 minit )
|
Mencari makna Simpulan Bahasa (dalam kumpulan)
|
-Mengedarkan 1.Lembaran kerja :
2.Kamus
3.Kad manila
4.Pental pen
-Menerangkan apa yang murid perlu lakukan.
-Menyelia/
membimbing setiap
kumpulan
-Memilih murid secara rawak untuk membacakan jawapan pada
lembaran kerja.
-Melakukan pemurnian/
pembetulan pada jawapan murid.
-Mengutip lembaran kerja semua murid.
|
-Menulis lima Simpulan Bahasa pada kad manila dan mencari maksudnya.
-Merujuk kamus peribahasa.
-Bekerjasama dalam kumpulan.
-Membentang hasil dapatan
(berkumpulan)
-Menyiapkan lembaran kerja
-Membuat pembetulan.
-Menghantar lembaran kerja kepada guru.
|
Strategi : Perbincangan, Pembentangan,
Bimbingan, dan Pemurnian
Kaedah :Berpusatkan Bahan
ABM :Lembaran Kerja, Kamus Simpulan Bahasa, Kad
Manila(kuning) dan marker/pental pen, papan tulis.
Nilai : Bekerjasama dan
tekun.
KBKK : Menjana idea,
menghubungkait, interpersonal
|
|
Penutup
( 3 minit )
|
Rumusan
|
-Meminta murid menyebut lima Simpulan Bahasa dan
menyatakan kegunaan/faedahnya dalam penulisan.
-Memberi nasihat :
i)Jaga Kebersihan
agar hidup selesa.
|
-Menyebut lima Simpulan Bahasa dengan yakin dan jelas.
-Akur dengan nasihat tersebut.
|
Strategi : Sumbangsaran
Kaedah : Berpusatkan guru/murid
Nilai : Menjaga kebersihan/kesihatan
KBKK : Menjana idea
menghubungkait, dan interpersonal.
|
Refleksi :
Semasa set induksi, murid-murid
dapat menyesuaikan diri dan bersedia untuk mengikuti pembelajaran hari ini
dengan adanya gambar yang jelas tentang kutu dan sesi soaljawab mengenainya.
Murid-murid berasa seronok.
Dalam sesi dialog/perbualan,
murid-murid ( tiga orang sekumpulan ) bersemangat melakukannya. Tambahan pula,
topeng kepala berbentuk kutu kepala manusia disediakan oleh guru kepada murid
yang berperanan sebagai ayah, ibu dan juga anak kutu. Walau bagaimanapun, guru
berperanan sebagai fasilitator bertanggungjawab memperbetulkan mana-mana
sebutan dan intonasi dialog yang tidak jelas dan kurang tepat dalam kalangan
murid. Keseluruhannya, sesi perbualan berjalan lancar.
Namun demikian, terdapat sekumpulan
daripada tiga kumpulan murid ( terdiri daripada tiga orang murid dalam satu
kumpulan ) yang kurang menguasai dalam
melengkapkan ayat yang diberikan dengan simpulan bahasa yang sesuai (
berdasarkan lembaran kerja ). Dalam hal
ini, guru telah meminta murid-murid berkenaan membuat pemurnian/pembetulan
setiap kesalahan tersebut dan pada pembelajaran akan datang, guru akan membuat
kesinambungan pengajaran hari ini dengan cara menyelitkan simpulan bahasa yang
dipelajari hari ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran akan datang.
Kekuatan :
Murid dapat bekerjasama dan berinteraksi sama ada
guru dengan murid mahu pun antara murid dengan murid. Penggunaan bahan dapat
membantu dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Sebagai ganjaran dan
peneguhan, murid yang berjaya menjawab dengan betul diberikan tepukan dan
ucapan tahniah oleh guru.
Blog yang memberi manfaat sebagai rujukan guru. Tahniah
ReplyDeleteTerima kasih atas sokongan saudari.
ReplyDelete